Online handlen eller e-handelen er i konstant rivende udvikling. Det går rigtig stærkt og kunderne efterspørger mere engagerende indhold og i langt højere grad personaliseret kundeoplevelser. Hvis du ikke vil efterlades i kampen om kunderne eller dale bagefter i konkurrencen, bør du stille skarpt ind på din forståelse af dine kunders mønstre, adfærd og præferencer. Hvilke produkter skal vises først og i hvilken rækkefølge på produktsiderne? Hvordan kan du bedst segmentere dine produkter til dine kunders ønsker og behov. Er din marketingstrategi den rette og virker den efter hensigten? Du kan højst sandsynligt ikke svare på disse spørgsmål uden at have en god analytisk forståelse af din webshop.

PrestaShop forstår vigtigheden af web-analyser og understøtter også en række KPI’er i selve PrestaShop platformen. Men, derudover bør du også sikre dig maksimal indsigt og forståelse af brugeradfærden i din shop for bedst muligt at kunne træffe databaseret forretningsbeslutniger.  For at kunne gøre dette, er der mange Google analytics modul integrationer  i PrestaShop at vælge fra. Vi mener at disse værktøjer tilbyder masser af analytiske muligheder.

For at spare dig for noget tid, idet du skal igang med at bruge dette værktøj, vil vi i denne artikel dele vores mening om hvilke 5 af de vigtigste KPI’er du skal starte med at følge i Google Analytics.

  1. Conversion Rate

Denne fortæller dig %-andelen af de som besøger din shop og som foretager en action. For at spore konverteringer skal du konfigurere konverteringsmål i din Google Analytics-konto. Desto højere den er desto flere foretager en action. Mange måler på antallet af besøg vs. antallet af ordre eller antallet af besøgende som tilmelder sig til nyhedsbrevet. Generelt er konverteringsraten antallet af konverteringer divideret med det samlede antal besøgende. Hvis en webshop f.eks. Modtager 100 besøgende om måneden og har 10 salg, vil konverteringsratenen være 10 divideret med 100 eller 10%. Selvfølgelig er tallene normalt ikke så høje i webshops – e-handlens branchegennemsnit er omkring 2% af de besøgende, der konverterer til kunder. Hvis din konverteringsrate er 2% eller højere, er det et godt tegn på succesfuld markedsføring og et godt e-shop design!

Selvom du kan beregne din konverteringsrate ved at dividere salg foretaget af total trafik i din webshop (som spores af PrestaShop selv), vil opsætning af konverteringsrate sporing i Google Analytics vise, hvilke trafikkilder og kanaler (dvs. Facebook, Instagram) der bringer besøgende, der konverterer bedst. Dette er dyrebart for at forbedre din forretnings strategi.

  1. Customer Lifetime Value

CLV er et skøn over alle fremtidige fortjenester, der skal akkumuleres ud fra et forhold til en given kunde. Dette er den samlede omsætning, som du forventer at en kunde vil bringe dig i løbet af deres levetid som din kunde. Det bruges i virksomheden til at måle hvor god en gensalgs-/fastholdelsesstrategi der udføres og giver indsigt i, hvor mange penge der skal bruges for at få en kunde.

Nogle gange kan denne beregning være vanskelig at spore for virksomheder på grund af varierende variabler, men for at beregne CLV skal du finde ud af din gennemsnitlige ordreværdi, indkøbsrate, kundens levetid og fortjenestelsmargen.

  1. Customer Acquisition Cost

Dette er omkostningerne ved at “få” en forbruger til at købe dit produkt eller din service, herunder marketing og markedsføringsomkostninger. CAC måler mængden af penge, du bruger til at erhverve hver ny kunde. Da det at kunne beholde en kunde er en af de vigtigste udgifter i e-handel generelt, betyder det at hvis din CAC er højere end levetids værdien pr. kunde, vil du figurere med et tab.

Beregningen hjælper med at bestemme, hvor mange ressourcer der kan bruges på en kunde, hvilke marketingkanaler der bidrager mest til at bringe nye kunder til og hvor hver brugt krone gives bedst igen. CAC kan beregnes ved at dividere alle omkostningerne forbundet med en ny kunde med det antal kunder, der er erhvervet i den periode, hvor pengene blev brugt.

  1. Bounce Rate

Denne type webanalyse måler adfærden hos de besøgende på din shop. At “bounce” fra en webshop er at forlade shoppen uden at interagere eller besøge en anden underside på hjemmesiden og betragtes som en 100% afvisningsprocent for den pågældende session. Den mest benyttede definition på afvisningsprocent er som følger: Besøg hvor brugeren kun ser én side på hjemmesiden og derefter forlader hjemmesiden igen. Det betyder at hvis du har 200 besøg på din hjemmeside, hvoraf 80 af dem kun ser én side, så er din afvisningsprocent på 40%. Overordnet set gælder det om at have den lavest mulige afvisningsprocent, da det sjældent kan betegnes som en succes at brugeren smutter med det samme igen. Afvisningsraten giver information om adfærden fra en  besøgende, og til gengæld fortæller den hvor godt shoppen er til at engagere den besøgende. Det er en af de vigtigste målinger, hvormed butiksejere kan forstå, hvor godt deres hjemmeside performer. Afvisnings-rate-analyser er ikke komplekse. Det kan variere meget afhængigt af kilden til trafikken og de sider, de først er “landet på”. For eksempel er det sandsynligt, at søgetrafik vil producere en lav afvisningshastighed, mens sociale medier kan producere højere afvisningsrate. I dette eksempel kan højere afvisningsrate løses ved at oprette specielle eller mere specifikke sider til de besøgende, der kommer fra sociale mediekanaler, hvilket forbedrer din samlede shop-afvisningsrate og dermed skaber en bedre chance for flere konverteringer.

Når du er bekendt med at spore på afvisninger, er en anden vigtig måling at huske på, hvor mange der forlader selve kurven med og eller uden produkter i. Dette kan du spore på direkte i PrestaShop-platformen, men det kommer vi tilbage til senere.

  1. Return on Ad Spend

ROAS står for Return on Ad Spend, og er en måde at måle effekten af din markedsføring på. Mål for ROAS er den gennemsnitlige konverteringsværdi, som du ønsker at opnå for hver krone, du bruger på annoncer. Har du eksempelvis brugt 100 kr. på annoncer og igennem disse omsat for 1000 kr. har du en ROAS på 1000%.

Kombineret med din kunde livstidsværdi kan indsigter fra ROAS bruges til at lave fremtidige budgetter, strategi og overordnede marketingbeslutninger. Afkast på annonceudgifter (ROAS) er en af de nemmeste indtægts baserede beregninger, der måles. Det er simpelthen den samlede indtægt, der genereres for en bestemt marketingkanal (som PPC) divideret med den samlede udgift på den pågældende kanal.

ROAS (Return On Ad Spent) er en oversigt over de samlede indtægter, der genereres af kanaler som sociale medier, organisk søgning, betalt søgning, henvisningstrafik og osv. Denne beregning fremhæver de mest værdifulde kilder, der fører trafik til din e-shop. Det viser, hvilke kanaler der er mest værdifulde, og hvor man kan eller bør investere flere ressourcer.

Når du kombinerer ROAS med tidligere nævnte CAC, maler det et mere holistisk billede af en marketing-kanals ydeevne og rentabilitet, så du kan træffe mere datadrevne beslutninger.

 

For at opnå succes på et højt dynamisk marked skal e-shops være i stand til at forblive et skridt foran deres kunder. De skal kunne forudsige hvad kunderne er på udkig efter på deres webshop.

Med det for øje kan betydningen af analyser for webshops ikke overbelastes for jo mere data desto bedre indsigt i din online forretning. I denne artikel har vi efter vores mening delt nogle af de vigtigste KPI’er som du bør analysere og spore i din shop.

I betragtning af den nemme integration, som Google Analytics tilbyder i PrestaShop foreslår vi at du begynder at spore dine shop-analyse fra i dag.

Og hvis du har brug for vores hjælp med dine KPI’er – kan du sende os en mail på marketing@invertus.eu så vil vi glædeligt hjælpe dig videre.

 

Interested in reading more? Sign-up for our exclusive content!

* indicates required